GRØNNE FREMTIDSFORLØB

Undervisnings-materiale: Fantasi i det fri

Om forløbet

Med Årskort til naturen får din klasse mulighed for at komme ud af klasselokalet og ind i naturens levende læringsrum under åben himmel.

Her inviteres eleverne til at skabe en fremtidsfortælling ved at sanse, lytte, bygge og løse opgaver – og at gøre det på en anderledes måde. De skal nemlig bl.a. udfordres til at se naturen fra dyrenes perspektiv og eksperimentere med, hvad vi mennesker kan lære af dem. Hvordan ville en ugle tænke? Hvad kan vi lære af myrerne?

Aktiviteterne er udviklet til mellemtrinnet og styrker elevernes forestillingsevne, samarbejdsevner og innovative tankegang på tværs af fagene.

Aktivitetshæftet kan inspirere og give dig konkrete greb og ideer til, hvordan du kan bruge naturen som en legende og meningsfuld ramme for undervisningen. Måske bliver “naturopfindsomhed” et nyt ord i klassens ordbog?

Se årskortet som en opfordring: Brug naturen aktivt og kreativt – og lad eleverne selv finde ud af, hvilke "billetter" de vil indløse.


Praktisk information

  • HVEM KAN VÆRE MED?

    Alle elever (4.-6. klasse) med

    lærere - eller børn og voksne fra foreningslivet og familier.

  • HVOR LANG TID TAGER DET?

    4 lektioner, men I kan også udvælge opgaver.

    HVOR SKAL I HEN?

    Ud i jeres lokale natur.

    AFGANG:

    Lige når det passer jer.

    HVAD KOSTER DET?

    Årskortet er gratis.

  • DOWNLOAD OGSÅ PÅ MEEBOOK

  • Hvis din skole har adgang til MeeBook ligger forløbet også her. Du kan findet på dette link: https://app.meebook.com/shareit/?openBook=11786611

Materialet er blevet til med støtte fra Friluftsrådet og Københavns Kommunes Åben Skole.

Desuden har flere gode folk bidraget til materialet:

  • Læringsdesign: Karoline Haulrig Jacobsen, Ane Winding Nordestgaard, Lea Matthaei Jensen & Nanna Del Pin Hamilton

    Medudviklere: Claus Friss Tøttrup og alle de søde børn fra Sortedamskole

    Fotograf: Simon Skipper

    Illustrationer: Vivien Zhang

    Grafik opsætning: Go Zebra

    Redaktør: Morten Brask

Introduktion, oversigt og vejledning

I første afsnit finder du en introduktion til Årskort til naturen, en oversigt og en vejledning. Download alle herunder,

1. Download introduktion
2. Download oversigt
3. Download vejledning

Naturscan, lyttecirkel og ramme

Byg en fælles lyttecirkel: For at skabe et samlingspunkt i naturen – et sted, hvor eleverne kan holde fokus og vende tilbage til – anbefaler vi, at I starter med at bygge en lyttecirkel.

Skab ro og naturforbundethed: Når I har bygget og aktiveret jeres lyttecirkel, er I klar til at fordybe jer og åbne sanserne mod naturen. Naturscan er en rolig og sanselig aktivitet, hvor eleverne får lov til at være til stede i naturen på en ny måde.

Naturscan-manuskript.

4. Download materiale

Mini- maxi- og flexibilletter – beskrivelser

Mini-naturbilletter - aktiviteter til opvarmning:

Mini-billetter er kortere aktiviteter, hvor eleverne får mulighed for at arbejde med fire kategorier:

Føle: Opgaver, hvor eleverne bruger sanserne inspireret af forskellige arter.

Være: Opgaver, hvor eleverne prøver at være en art.

Bygge: Opgaver, hvor eleverne bygger, inspireret af arterne.

Tænke: Opgaver, hvor eleverne reflekterer over spørgsmål.

(Obs: Denne kategori kan være avanceret og kan springes over).

Brug mini-billetter som opvarmningsøvelser.

Maxi-billetter - til kreativ fordybelse:

Maxi-billetter er længere og mere åbne aktiviteter, hvor eleverne får mulighed for at bygge, opfinde, drømme og løse problemer – med inspiration fra en valgt dyreart. De fungerer godt som hovedaktivitet i uderummet og styrker fantasi, samarbejde og forbundethed med naturen. Støt eleverne i at tænke kreativt og giv plads til leg og eksperimenter – der er ikke én rigtig løsning. Brug udelukkende naturmaterialer til byggeprocessen, da begrænsningen fremmer problemløsningen.

Maxi-naturbilletter - intro til hver kategori:

Når du giver dine elever maxi-billetterne, kan du uddybe de forskellige kategorier. Oplæs eller fortæl om den inspiration vi får – eller brug det som forberedelse, før I tager på tur.

5. Download beskrivelser

Præsentation, opsamling og anbefaling

Afslut dagen med en fælles opsamling, hvor eleverne får mulighed for at vise, fortælle og reflektere over dagens oplevelser. Vi anbefaler, at I holder opsamlingen i et roligt tempo. Dette giver plads til eftertanke og en fælles afslutning. Brug desuden elevernes refleksioner til at justere forløbet næste gang – eller til at planlægge en opfølgende aktivitet. Du kan vurdere elevernes energiniveau og afgøre, om I skal ned i tempo igen med endnu en Naturscan, eller om I skal have energien op med en leg, inden I skal retur.

6. Download her

Aktivitetsmaterialerne

  • Her finder du aktivitetsmaterialerne: Årskort til naturen, Mini-billetter, Maxi-billetter og Flexi-billetter.

7. Aktivitetsmaterialerne del 1
8. Aktivitetsmaterialerne del 2

Tak

  • Forløbet er udarbejdet af Go Zebra med midler fra Friluftsrådet. Sammen ønsker vi at skabe naturforbundethed og få flere børn ud i naturen gennem dette legende læringsforløb, som understøtter børns fremtidsoptimisme.

    Go Zebra er altid interesseret i feedback i form af ris, ros eller ideer til nye destinationer - både fra elev- og lærerperspektiv. Så skriv endelig til nanna.hamilton@gozebra.dk for at vi kan blive endnu bedre til at skabe meningsfuldt læringsindhold i krydsfeltet mellem oplysning, forestillingsevne og innovation.

    Læs mere ved at downloade materialet.

9. Download materiale