Forestillingsevne på skoleskemaet

I Danmark er det kun ca. hvert 10. barn der mener, at verden bevæger sig i en positiv retning.

(Børnenes Kampdag 2021 Undersøgelse, Unicef)

Børn mangler fremtidsoptimisme. Og det er ikke svært at forstå, når de er tilskuere til en verden med store samfundsudfordringer som klimaforandringer, krig, mistrivsel og politisk polarisering. Skolen - den institution hvor mange børn bruger størstedelen af deres vågne timer - er ofte ikke rustet til at arbejde med børns tanker om fremtiden. I skolen præsenteres de ofte for afgrænsede opgaver og problemer hvor a fører til b. Børn lærer at handle indenfor rammerne af forudsigelighed og facit.

I dette projekt sætter Go Zebra, Dansk Design Center og Vesterbro Ny Skole fokus på at bringe forestillingsevne og fremtidsscenarier ind i folkeskolen. Vi tror på, at første skridt på vejen til at skabe en bedre verden er evnen til at kunne forestille sig den.

Vi tager børnene med til fremtidens skole - for hvad forestiller de sig, bliver det vigtigste at lære i fremtiden?

Metoden: Scenariedesign i praksis

Gennem fremtids- og scenariedesign skaber vi en positiv tilgang til fremtiden. Eleverne omsætter deres drømme til konkrete visioner for fremtidens skole, som vi fysisk vækker til live på Vesterbro Ny Skole gennem forskellige artefakter og iscenesættelser. 

Projektet bygger rent metodisk på en række fremvoksende design-discipliner som spekulativt design og scenariedesign, som tilgange til at opdage nye perspektiver på vores samfundsudfordringer. Fokus er på kreativitet, inddragelse, provokation, leg og historiefortælling, som er elementer, der engagerer.

Det er et effektivt greb i mobiliseringen af både forestillingsevne og handlekraft at fremprovokere alternative billeder på fremtiden. Sådanne alternative fremtider, kan hjælpe os til at udfordre vores ofte fastlåste antagelser og logikker omkring den verden vi lever i og dermed være en hjælpende hånd til at se nye muligheder.

I projektet tager vi børnene med på en skoledag i fremtiden. Her er matematik og dansk byttet ud med planetpleje, afslapningsfag og overlevelsesimprovisationsfag. Efterfølgende har børnene selv dannet forestillinger om, hvad de tror bliver de vigtigste fag i fremtiden.

Video af Skipper Photography

“I gør jo det helt modsatte af, hvad vi gør normalt”

Citat fra lærer, Vesterbro Ny Skole

Resultater: Hvilke forestilinger har børn om fremtidens vigtigste skolefag?

Dyrefag

Udviklingsfag

Tryghedsfag

Forskerfag

Trampolinfag

Vil du høre mere om projektet?

Kontakt:

Nanna Del Pin Hamilton
Kreativ Direktør
nanna.hamilton@gozebra.dk
Mob. 28 93 48 58

"Når eleverne kan forestille sig en fremtidsskole med trampolinfag, klimafag og udviklingsfag, så giver de os vigtige indsigter i hvad de ønsker for nutidens skole. De ønsker en skole, hvor det sociale og faglige ikke er adskilt, hvor der er plads til alle følelser og behov og hvor undervisningen kan være både legende, rolig og kreativ.”

Nanna Hamilton, Go Zebra. Vesterbro Ny Skole