Astronomi i børnehøjde

Ca. hvert fjerde undervisningstime i naturfag varetages af ikke fag-uddannede lærere.

Børn mangler fremtidsoptimisme. Og det er ikke svært at forstå, når de er tilskuere til en verden med store samfundsudfordringer som klimaforandringer, krig, mistrivsel og politisk polarisering. Skolen - den institution hvor mange børn bruger størstedelen af deres vågne timer - er ofte ikke rustet til at arbejde med børns tanker om fremtiden. I skolen præsenteres de ofte for afgrænsede opgaver og problemer hvor a fører til b. Børn lærer at handle indenfor rammerne af forudsigelighed og facit.

I dette projekt sætter Go Zebra, Dansk Design Center og Vesterbro Ny Skole fokus på at bringe forestillingsevne og fremtidsscenarier ind i folkeskolen. Vi tror på, at første skridt på vejen til at skabe en bedre verden er evnen til at kunne forestille sig den.

Vi tager børnene med til fremtidens skole - for hvad forestiller de sig, bliver det vigtigste at lære i fremtiden?

Metoden: Scenariedesign i praksis

Gennem fremtids- og scenariedesign skaber vi en positiv tilgang til fremtiden. Eleverne omsætter deres drømme til konkrete visioner for fremtidens skole, som vi fysisk vækker til live på Vesterbro Ny Skole gennem forskellige artefakter og iscenesættelser. 

Projektet bygger rent metodisk på en række fremvoksende design-discipliner som spekulativt design og scenariedesign, som tilgange til at opdage nye perspektiver på vores samfundsudfordringer. Fokus er på kreativitet, inddragelse, provokation, leg og historiefortælling, som er elementer, der engagerer.

Det er et effektivt greb i mobiliseringen af både forestillingsevne og handlekraft at fremprovokere alternative billeder på fremtiden. Sådanne alternative fremtider, kan hjælpe os til at udfordre vores ofte fastlåste antagelser og logikker omkring den verden vi lever i og dermed være en hjælpende hånd til at se nye muligheder.

I projektet tager vi børnene med på en skoledag i fremtiden. Her er matematik og dansk byttet ud med planetpleje, afslapningsfag og overlevelsesimprovisationsfag. Efterfølgende har børnene selv dannet forestillinger om, hvad de tror bliver de vigtigste fag i fremtiden.

Video af Skipper Photography

Hvad siger en lærer om projektets metoder -  i forhold til den traditionelle undervisning?

“I gør jo det helt modsatte af, hvad vi gør normalt”

Resultater: Hvilke forestilinger har børn om fremtidens vigtigste skolefag?

Tømmerflåde-faget

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Tømmerflåde-faget

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Tømmerflåde-faget

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Tømmerflåde-faget

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Vil du høre mere om projektet?

Kreativ direktør

Nanna Del Pin Hamilton

nanna.hamilton@gozebra.dk

28 93 48 58

"Når eleverne kan forestille sig en fremtidsskole med trampolinfag og afslapningsfag, så giver de os vigtige indsigter i hvad de ønsker for nutidens skole. Måske den kan rumme mere plads til leg, bevægelse og reflektion.”